Kas Yra Papildyta Realybė?

2010/09/07 | Patalpino: admin | Kategorijos: Edukacija, Kas tai yra?, Papildyta Realybė

Papildyta realybė yra terminas, apibūdinantis fizinį, realų, tiesiogiai ar netiesiogiai regimą pasaulį, kurio elementai yra papildyti virtualiais kompiuteriu generuojamais vaizdais. Tai daugiau susiję su bendra koncepcija, pavadinta tarpine realybe, kurioje kompiuterio pagalba realybės vaizdas yra modifikuojamas. Šios technologijos pagrindinė funkcija yra sustiprinti žmogaus realybės suvokimą.

Manoma, kad terminą „papildoma realybė“ 1990 m. pradėjo naudoti tuometinis kompanijos „Boeing“ darbuotojas Tomas Kaudelis. Tačiau šiuo metu pasaulyje yra gerai žinomi ir visuotiniai pripažinti du papildytos realybės apibrėžimai. Vieną iš jų 1997 m. sukūrė Ronald Azuma. R. Azuma‘o apibrėžimas teigia, kad papildyta realybė:

  • Sujungia realų ir virtualų pasaulius;
  • Yra interaktyvi realiame laike;
  • Yra registruota 3D formatu.

Dar vienas papildomos realybės apibrėžimas, žinomas „Milgramo realybė – virtuali aplinka“ pavadinimu. Jį 1994 metais sukūrė Paul Milgram ir Fumio Kishino. Šis apibrėžimas virtualią realybę apibūdina kaip aplinką, kuri apima tiek realią, tiek ir visapusę virtualią aplinkas. Būtent tarp šitų dviejų aplinkų ir atsiranda papildyta realybė (artimesnė realiai aplinkai) ir papildyta virtuali aplinka (artimesnė virtualiai aplinkai).

Papildytos realybės vystymosi eiga:

1957 – 1962: kinematografas Morton Heilig sukūrė ir užpatentavo simuliatorių su vaizdais, garsais, vibracija ir kvapu. Šis simuliatorius buvo pavadintas „Sensorama“;

1966: Ivan Sutherland išrado ant galvos pritaisomą ekraną kaip langą į virtualų pasaulį;

1975: Myron Krueger sukūrė Video-vietą, kuri pirmą kartą vartotojams leido sąveikauti su virtualiais objektais;

1989: Jaron Lanier ištarė frazę „Virtuali tikrovė“ ir sukūrė pirmąjį komercinį verslą virtualiame pasaulyje;

1990: Tom Caudell, padėdamas darbininkams „Boeing“ kompanijoje sujungti kabelius lėktuvuose,  pirmą kartą panaudojo frazę „Papildyta realybė“;

1992: Steven Feiner, Blair MacIntyre ir Doree Seligmann „Grafinės sąsajos“ konferencijoje pristatė pirmąjį popierinį papildytos realybės sistemos prototipą „KARMA“. Plačiai žinoma popierinė versija buvo išpublikuota 1993 m.;

1999: Hirokazu Kato sukūrė ARToolKit įrankių komplektą, o papildyta realybė vėliau buvo tyrinėjama kitų HITLab laboratorijos mokslininkų ir demonstruojama SIGGRAPH parodoje tais pačiais metais;

2000: Bruce H. Thomas sukurė ARQuake – pirmąjį išorinį mobilų papildytos realybės žaidimą ir pademonstravo jį Tarptautiniame nešiojamųjų kompiuterių simpoziume;

2008 m. spalio 20 d. išleidžiamas Wikitude papildytos realybės kelionių gidas su G1 Android telefono versija;

2009 spalio 28 d. išleista Wikitude Drive – papildytos realybės navigacinė sistema Android platformai;

2009: Papildytos realybės priemonių rinkinys „Toolkit“ yra perduotas Adobe Flash (FLARToolkit) taip perkeliant papildytą realybę į tinklo naršyklę.

Reikalavimai

Norint išbandyti papildytos realybės galimybes, jums tereikia turėti standartinį kompiuterį bei internetinę kamerą, arba pasinaudoti išmaniaisiais įrenginiais, pvz. išmaniaisiais telefonais arba planšetiniais kompiuteriais, turinčiais kameras.

Jei norėsite pamatyti žinomesnius prekinius ženklus turinčių įmonių sukurtas papildytas realybes, gali tekti iš internetinės svetainės atsisiųsti kokį nors failiuką, kuris dažniausiai neviršija 1 MB, ir yra įdiegiamas taip pat, kaip ir bet koks kitas naršyklės priedas (plug‘inas).

O jei papildytą realybę norite pamatyti išmaniajame telefone ar planšetiniame kompiuteryje, gali tekti atsisiųsti aplikaciją ir ją įsidiegti, kaip ir bet kokią kitą papildomą programą. Nereikia atlikti jokių specialių konfigūravimo veiksmų, o ir pats įdiegimo procesas būna aiškus ir trumpas.

Naudojimas

Kiekvienas nori naudotis papildyta realybe, tačiau retas kuris supranta, kokios jos galimybės bei kaip ji veikia.

Neseniai atlikti tyrimai apie papildytą realybę rodo, kad  62%  verslas-verslui (B2B)  ir verslas-klientui (B2C) tipo įmonių svarsto galimybę naudotis šia technologija, bet didžioji dauguma vis dar tiksliai nežino, kaip ja naudotis bei kokius privalumus ji suteikia:.

  • 19% naudoja PR kaip standartinės spausdintinės literatūros pakaitalą;
  • 18% naudoja PR, kaip papildomą priemonę siekiant  padidinti įmonės ar produkto žinomumą;
  • 16% naudoja PR renginių ar konferencijų metu, siekiant patraukti lankytojų dėmesį;
  • 16% naudoja PR siekdami gyvai pristatyti internetines reklamines kampanijas;
  • 8% naudoja PR norėdami padidinti pardavimo kiekius.

Matt Trubow, „Hidden“ kompanijos vadovas teigia: „Žmonės mano, kad papildyta realybė yra naudinga tik sukeliant nuostabos ir susižavėjimo būseną, tačiau iš tiesų yra itin efektyvių komercinio panaudojimo būdų, keičiančių vartotojų sąveiką su įmone, paslauga ar pačiu produktu“.

Taikomumas

Vartotojams

Jie papildytą realybę naudoja, kai nori nustatyti bei lengviau perprasti juos dominančią informaciją, nepriklausomai nuo to, kur jie yra, bei pasinerti į papildytos realybės pasaulį. Pvz. tai gali būti tolima kelionė į kokį nors kurortą ar alternatyvus technologijos panaudojimas siekiant surasti norimus produktus ar paslaugas, nepriklausomai nuo to, kurioje pasaulio vietoje jie yra.

Komerciniams tikslams

Šiuo metu papildyta realybė komerciniams tikslams yra naudojama kaip vienas iš galimų būdų vizualiai pristatyti pasiūlymus apie prekes ar pačią įmonę. Pvz. statybos sektorius naudoja PR, kai tenka apžiūrėti architektūrinius brėžinius realaus pasaulio aplinkoje.

Pramonei

Šioje sferoje pritaikoma papildyta realybė leidžia patobulinti gamybos bei produkcijos procesus, tuo pačiu padidinant efektyvumo bei kokybės rodiklius. Pvz., PR gali iš karto parodyti defektų komponentus ar kitus trūkumus, kurių pastebėjimui nereikia žmonių įsikišimo.

Renginiams, parodoms, saugaus eismo kampanijoms

Dideliuose ekranuose rodomi papildytos realybės vaizdai net iki keturių kartų leidžia padidinti stendo apžiūrėjimo laiką bei lankomumą. Visuomet įmonės mugėse ar parodose turi didelį kiekį konkurentų, tad norint patraukti didesnį lankytojų srautą bei prailginti jų būvimo prie Jūsų stendo laiką, patartina naudotis intriguojančiomis priemonėmis, kurios žadintų nepatirtą patirtį.

Pardavimo vietose

Prekybininkai bei greito apyvartumo prekių pardavėjai naudojasi papildyta realybe, kad galėtų atgaivinti savo pardavimų vietas. PR gali būti naudojama kaip pardavimų ar lojalumo skatinimo dalis, taip pat ją galima panaudoti siekiant pritraukti daugiau lankytojų į tokius skyrius, į kuriuos dažniausiai žmonės retai kada užeina.

Interaktyviuose įrengimuose

Kioskai ar ekranai yra dar vienas būdas patraukti reikiamą auditoriją bei leisti jai įsitraukti į produkto ar paslaugos pasaulį. Daugelis prekių yra iš išorės labai neįdomios, tačiau jos pasidaro itin patrauklios, jei atsiranda galimybė jas pamatyti iš kitos perspektyvos.

Tinklapiuose bei skaitmeniniame marketinge

Maždaug per septynias minutes naršymo svetainėje paaiškėja papildytos realybės internete privalumai. Pardavimų konvertavimas, parsisiuntimas, net ir pats apsilankymų tinklapyje kiekis padidėja, kai tik didėja naršymo svetainėje laikas. Galimybė fiziškai pristatyti prekę ar paslaugą internetu garantuotai padidina pardavimus.

Mobiliajame marketinge bei mobilioje komercijoje

Išmanieji telefonai bei planšetiniai kompiuteriai vis dažniau tampa kompiuterių pakaitalais. Tai galima pastebėti ir iš 2011 m. vasario mėn. duomenų, kuriuose matoma, kad pastarųjų prekių buvo parduota daugiau nei stacionarių ar nešiojamų kompiuterių. Gerėjantis požiūris į planšetinius kompiuterius bei jų funkcionalumo plėtra sukuria dar vieną erdvę, kurioje galima išnaudoti papildytos realybės suteikiamas galimybes.

Kategorijos

Kategorijų debesis

Prenumeruok žinias

Gauk išskirtines Papildytos realybės naujienas el. paštu.

Bendraukime

Prisijunk prie mūsų